MY college heeft een remedial teacher die ook als dyslexiecoach inzetbaar is. In het begin van het eerste leerjaar bekijkt de taaldocent, i.s.m. de ondersteuningscoördinator naar de spellingsvaardigheid van de leerlingen. Dyslexie wordt meestal al op de basisschool geconstateerd. Indien er vermoedens zijn van dyslexie, maar er nog geen officiële verklaring is afgegeven, zal in overleg met de ouder(s)/verzorger(s), een dyslexietest worden aangevraagd. Hiervoor schakelen wij een extern schoolpsychologisch adviesbureau in die deze test op school komt afnemen. De kosten hiervan zijn voor rekening van de ouder(s)/verzorger(s). Leerlingen waarbij met een test is vastgesteld dat zij een vorm van dyslexie hebben, krijgen een zogenaamde dyslexieverklaring. Onze dyslexiecoördinator bespreekt met deze leerlingen welke problemen zij ondervinden door hun dyslexieprobleem. Die zijn immers niet voor alle leerlingen hetzelfde. Door het gebruik van iPads is het mogelijk om lettertype en regelafstand te vergroten of om de tekst voor te laten lezen.
Per leerling bepalen wij wat nodig is voor een beter functioneren van de leerling en zullen er (individuele) afspraken hierover worden gemaakt.
Met deze individuele aanpak hopen we de leerlingen beter te kunnen begeleiden. Met het examen zijn er voor dyslectische leerlingen extra faciliteiten.